“Vpn-advertenties op YouTube kunnen voor roekeloos gedrag zorgen”

Influencers die op YouTube reclame maken voor vpn-diensten kunnen door overdreven of misleidende claims voor roekeloos gedrag bij gebruikers zorgen die zo verkeerde keuzes over privacy en security maken. Ook ligt het gevaar van een verkeerde voorstelling over internetveiligheid op de loer. Dat stellen onderzoekers van de University of Maryland en Clemson University.

Voor het onderzoek werden 243 video’s van YouTube-influencers bekeken waarin reclame werd gemaakt voor een vpn-dienst. De video’s hadden bij elkaar 63 miljoen views. Het gaat hier niet om advertenties die voor een YouTube-video verschijnen, maar om influencers die over een bepaald onderwerp een video hebben gemaakt en daarin een vpn-dienst promoten.

Geregeld blijken de influencers misleidende, foutieve of overdreven claims over de betreffende vpn-dienst te vertellen. Zo krijgen kijkers te horen dat een vpn “alles” versleutelt, tegen “alle dreigingen” bescherming biedt en gebruikers zich nergens meer zorgen over hoeven te maken. Andere influencers overdrijven weer de dreigingen waar gebruikers op internet aan zouden zijn blootgesteld, aldus de onderzoekers.

Deze claims over de bescherming die een vpn zou bieden kan ervoor zorgen dat gebruikers roekeloos gedrag gaan vertonen of verkeerde beslissingen over hun security en privacy maken. Ook zouden gebruikers een verkeerd beeld krijgen over security en privacy op internet. De onderzoekers doen dan ook verschillende aanbevelingen om vpn-advertenties te verbeteren, waarbij onder andere wordt gewezen naar de rol van vpn-providers, YouTube en toezichthouders.

Verder pleiten de onderzoekers voor verder onderzoek naar de mogelijke impact die misleidende claims in vpn-advertenties op de mentale modellen van gebruikers kunnen hebben. “Het is met name belangrijk dat gebruikers geen verkeerde mentale modellen vormen, aangezien het veranderen van bestaande security- en privacymodellen een uitdaging is. Daarom kan het een grote impact hebben wanneer zaken in vpn-advertenties juist worden voorgesteld, of tenminste niet op een schadelijk verkeerde manier”, zo concluderen de onderzoekers (pdf).

Image

Bron: Security.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

12Privacy.nl