Bij de harde lijn van Brein blijft vaak een heel belangrijk sommetje weg uit de berekeningen.
Wat er aan verkochte kaartjes wordt gemist kan iedereen zo uitrekenen die vroeger nog hoofdrekenen heeft geleerd. Maar dat is niet de hele boekhouding. Een artiest beroemd maken, en houden, is een hele kostbare zaak. Want dat word je niet zomaar. Ook niet als je heel erg goed bent. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vele talentenjachten op TV. Daar zitten veel onbekende mensen met verrassend talent. Maar volgende week staan er weer tien anderen. Hoe de vorige heetten, wat ze ook alweer precies deden, weet niemand. Andersom, als je bij Madonna de voice processor uit zet, blijkt ze maar een halve decimeter echt te kunnen zingen. Maar dat ze wél een wereldsucces is, daar hoeft je niet echt aan te twijfelen. Qua marketing is ze heel slim geweest, maar dat zal zeker geen goedkoop geintje zijn geweest.
Het lekken van rechtenmateriaal maakt het applaus groter. Als dat niet gebeurt en je moet je bij bijvoorbeeld platenmaatschappijen aansluiten, of een manager nemen, dan lopen die laatsten meestal met de hoofdprijs weg. Daar hebben een paar grote NL DJ’s nog spijt van bijvoorbeeld. Maar ook menig zanger en acteur. Wat lekken is gratis PR. Heb je dat niet en moet een “professional” dat voor je gaan doen, dan word je al uitgekleed bij de voordeur. Lekken is van alle tijden. Als je de krant uit had, dan gaf je hem aan de buren die het wat minder breed hadden. Dat was dan 1 verkoop minder voor de krant, maar vergrootte wel het gezag en de geloofwaardigheid van die krant. Als de buurman opslag kreeg, en ze namen zelf een krant, dan stond al vast welke. Die hoefden niet meer overtuigd door dure campagnes, want ze lazen hem zelf al jaren. De waarde daarvan is enorm. Kijk maar naar wat grote managers, platenbazen, maar ook in het algemeen reclamebureaux omzetten in de wereld!
Als je kijkt wat bijvoorbeeld bijna alle kranten de laatste jaren doen, dat is veel slimmer. Je mag één, of een paar artikels lezen voor niks. En wil je meer, een paar euro betalen. Maar dan mag je ook gelijk overal bij. Vergelijk je het met de papieren krant, dan is het veel goedkoper. Maar dat komt ook door veel goedkopere distributie, er moet geen drukker betaald, en niet te vergeten: volume in lezers. Massa is nu eenmaal kassa. De gebruiker van internet begint er, eerst nog morrend, aan te wennen. Maar snapt ook wel dat vakjournalisten niet eeuwig door “gulle” giften van Google betaald kunnen worden.
Het is spijtig dat Brein blijkbaar enkel oude tweedewereldoorlog technieken huldigt. Met heel veel kosten aan advocaten, rechters lastigvallen, bedreigingen en politietje spelen inclusief liegen dat ze boetes kunnen geven. Er zijn veel mensen nu die juist door het “gratis” internet veel beroemder zijn geworden dan gedacht. Zonder manager of reclamebureau. Denk maar eens aan influencers. Maar ook zangers en acteurs.
Als Brein eerlijk is, dan moeten ze dat ook eens in hun sommetjes meenemen. Ook eens gaan kijken hoe bijvoorbeeld de kranten dat tegenwoordig doen. Wat minder uitgeven aan juristen en dreigpost en wat meer energie steken in gelijksoortige principes voor hun leden. Ook het teruglopen van leden van zulke organisaties wijst al uit dat artiesten en beroemdheden zelf al niet meer automatisch kiezen voor zo een spierballenvereniging. Dus ook het vertegenwoordigen van een algemeen belang door zo een club wordt langzaam uitgehold. Ga eens mee met je tijd, Brein!
Bron: Security.nl