Door DLans: Het maakt bij sommige mensen echt niet uit hoevaak je waarschuwt, wanneer je in zo’n onverwachte situatie terecht komt schieten sommige mensen in paniekmodus en dan denken ze niet altijd logisch na .. De mensen die je bellen weten natuurlijk ook precies wat ze moeten zeggen, die hebben dat verhaaltje inmiddels wel geperfectioneerd.
Precies, dit!
Je kan vooraf van alles goed op een rijtje hebben, maar als je zo’n telefoontje krijgt zit je hoofd mogelijk al vol met allerlei andere dingen waarmee je bezig bent, krijg je totaal onverwacht de mededeling dat er iets ernstig mis aan het gaan is, en dan raak je in die paniekmodus. In die paniekmodus denken mensen niet zomaar niet altijd logisch na, in paniek denk je helemaal niet na, dan ga je op de automatische piloot dingen doen, dat is precies waar paniek voor dient, dat is voor situaties waarin gehandeld moet worden maar echt geen tijd voor nadenken is.
Ik vermoed dat heel veel mensen, als ze over dit soort situaties nadenken, afgaan op wat ze dan allemaal weten te bedenken en weten te overzien, maar daarbij niet onderkennen dat ze heel anders reageren als ze er onverwacht door overvallen worden en in paniek raken. En dan schat je dus heel verkeerd in hoe je kan reageren.
Wat je nodig hebt is om paniek te voorkomen. Paniek voorkom je niet met complexe inzichten maar juist met dingen die zo simpel mogelijk zijn. Voor mij werkt het (hoop ik althans) om mezelf dit soort dingen in te peperen:
• Een bank kan bij alle bankrekeningen. Als ze jouw hulp of jouw pinpas nodig hebben om bij je rekening te komen dan is het je bank niet.
• Een bank kan een rekening of een pas blokkeren. Dat is de oplossing voor alle shit waarvoor een snelle actie nodig is. Geen gedoe met codes, kluisrekeningen, wat ze allemaal niet verzinnen, de bank kan gewoon je rekening of je pas blokkeren, en belt je niet om je hulp ergens bij te vragen maar om je te vertellen dat ze dat al gedaan hebben. Als jij zelf iets moet doen om je geld te redden dan is het je bank niet die je aan de telefoon hebt.
• Er is altijd tijd om even na te denken. Als iemand je in verwarring brengt, als iemand zo reageert dat jij niet kan nadenen, als iemand je onder druk zet om iets heel snel iets te doen, dan is het een oplichter.
• Je kan altijd ophangen en zelf de bank bellen. Als er iets met je rekening gaande is kan dat op die manier worden afgehandeld. Zorg dat je alle benodigde telefoonnummers klaar hebt staan en gebruik de nummers die je zelf al kent. Doe dit bij de geringste twijfel, als je in verwarring gebracht wordt, als je paniek voelt toeslaan. Ophangen en zelf je bank bellen.
Bron: Security.nl