Grote treinstoring opnieuw veroorzaakt door falend back-upsysteem ProRail

Door Anoniem: …. Ze hebben 2 systemen nodig, 1 met de oude, 1 met de nieuwe, als het niet werkt, direct weer de oude ervoor. Personeels-tekort ?

Nee er wordt een sein een wisselstoring omgeroepen. Gewoonlijk werken de seinen en wissels in die gevallen prima.

Wat ik lees gaat het om kwetsbare systemen welke NIET inherent veilig / robuust opgezet zijn.
Je ben niet de enige:

“Bent u bekend met het feit dat in 2015 een stresstest is uitgevoerd naar de ict-systemen van ProRail? Welke lessen zijn daaruit geleerd? En hadden de verstoringen van 2021 en 2022 in dat licht voorkomen kunnen worden”, vraagt VVD-Kamerlid Minhas aan de staatssecretaris.

Zijn de systemen door een SPOF daar wat dan ook kwetsbaar (seriƫle afhankelijkheid) dan gaat de beschikbaarheid bij een fout gewoon onderuit. Daar helpt geen backup-systeem tegen hoe goed die ook is.
De bedoeling bij een hot fall-back inrichting is dat je in de operationele systemen veel kan wegknippen zonder dat het systeem uitvalt. Zoiets is vaak duurder bij ontwerp en inrichting hoewel het ook goedkoper zou kunnen.
Helaas zijn de verdienmodellen en besparingen op kosten niet daarop ingericht Bron: Security.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

12Privacy.nl