Google werkt aan nieuwe methode voor gerichte advertenties op Android

Google werkt aan een nieuwe methode voor gerichte advertenties op Android. Net als bij de plannen voor gepersonaliseerde reclame in Google Chrome wordt dit door Google de “Privacy Sandbox” genoemd. Op eerdere voorstellen van de Privacy Sandbox voor Chrome kwam felle kritiek, omdat het niet voldoende deed voor de privacy van gebruikers en nog steeds uitgebreide tracking mogelijk maakte.

Moet de “Privacy Sandbox” voor Chrome alternatieven voor third-party trackingcookies opleveren, met de versie voor Android richt Google zich op het “advertising ID”. Een uniek identificatienummer op Androidtoestellen. Volgens privacyorganisatie noyb fungeert het advertising ID als een kentekenplaat waarmee Google en alle apps op het toestel de gebruiker kunnen volgen en informatie over online en mobiel gedrag kunnen combineren. Noyb stelde vorig jaar dat Google Androidgebruikers illegaal volgt via het ID.

Google laat weten dat het via een “meerjarig initiatief” een “Privacy Sandbox” op Android wil ontwikkelen. Dit moet leiden tot advertentieoplossingen die het delen van gebruikersdata met derde partijen beperken en zonder cross-app identifiers werken, waaronder het advertising ID. De “Privacy Sandbox” voor Android maakt gebruik van de versie voor Google Chrome. Bestaande advertentieplatformen kunnen nog zeker twee jaar van de bestaande “features” gebruikmaken. Verder zal Google toekomstige aanpassingen ruim van tevoren aankondigen.

Apple

Verder haalt Google in de aankondiging uit naar Apple, ook al noemt het het techbedrijf niet bij naam. Om de privacy van gebruikers te beschermen voegde Apple “App Tracking Transparency” aan iOS toe. Hierdoor moeten apps gebruikers om toestemming vragen om hen te volgen of de advertising identifier van het toestel te gebruiken. “We beseffen dat andere platformen een andere aanpak voor advertentieprivacy hebben gekozen. Het botweg beperken van bestaande technologie├źn waarvan ontwikkelaars en adverteerders gebruikmaken kan ineffectief zijn en tot ergere uitkomsten voor de privacy van gebruikers en de business van ontwikkelaars leiden.”

Bron: Security.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

12Privacy.nl