Europese toezichthouders dwingen TikTok tot aanpassingen bij tonen reclame

Onder dwang van Europese toezichthouders heeft TikTok besloten om aanpassingen aan het platform door te voeren. Aanleiding was een klacht van het Europees Bureau van Consumentenverenigingen (BEUC) dat TikTok in strijd met Europese consumentenregels zou handelen. Het belangrijkste punt is dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content, reclame, en niet-commerciële content.

“Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is”, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die bij de gesprekken met TikTok betrokken was. Het platform zal commerciële content voortaan duidelijk markeren met een label.

Hiervoor zullen verschillende labels in de praktijk worden getest op zichtbaarheid en effectiviteit. Zo wordt gekeken wat het beste werkt voor deze doelgroep. Ook kunnen gebruikers het melden wanneer zijn content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig is te herkennen. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

De Europese toezichthouders zullen controleren en beoordelen of TikTok de regels nakomt op punten waarover nog bezorgdheid bestaat. Het gaat dan onder meer over de vraag in hoeverre kinderen zicht hebben op de commerciële aspecten van de praktijken van TikTok. Wat gepersonaliseerde reclame betreft moet het platform de “vijf kernbeginselen voor eerlijke op kinderen gerichte reclame” volgen.

“Alle socialemediaplatforms moeten zich aan de regels houden en ervoor zorgen dat commerciële inhoud, ook als die door influencers wordt gepromoot, gemakkelijk als reclame herkenbaar is voor de consument”, zegt Didier Reynders, commissaris voor Justitie. “Dankzij onze dialoog zullen consumenten de verschillende soorten advertenties die zij tijdens hun bezoek aan het platform te zien krijgen, gemakkelijker als reclame kunnen herkennen. Dat TikTok deze belofte heeft gedaan, neemt niet weg dat wij de situatie in de toekomst zullen blijven volgen, vooral wat de effecten voor jonge TikTok-gebruikers betreft.”

Bron: Security.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

12Privacy.nl