Amsterdam verliest rechtszaak over bericht in Berichtenbox MijnOverheid

Door Anoniem: De Berichtenbox is op dit moment niet meer dan een geglorificeerde mailbox, waar je als burger op moet inloggen om te controleren of je iets nieuws ontvangen hebt. Of weer een app installeren, of een melding laten sturen naar je eigen mailbox.
En wat is het berichtje dat je dan krijgt?
Dat er een …. klaar staat in de persoonlijke omgeving van overheidsorgansiatie….
En daar moet je vervolgens dan weer apart op inloggen.
En dan blijkt het een nutteloos berichtje te zijn,

Ik ontvang eigenlijk de meeste informatie gewoon direct in de berichtenbox.
Wil ik inderdaad meer informatie, moet ik ergens anders inloggen, net zoals ik een brief in de brievenbus kreeg en meer informatie wou hebben.

En blijkbaar kan de berichtenbox niet eens checken of een bericht wel tijdig gelezen is, om zo de aanbiedende organisatie tijdig te laten weten dat ze op een andere manier met de burger in contact moeten treden.

Klopt, dat is meestal een klantportaal waar veel meer achter zit. Iets waar de berichtenbox niet voor bedoelt is/was.
En met een PostNL bezorging had men exact hetzelfde probleem. De verzender had geen idee, of de brief aangekomen was….

Hoe lang bestaat de berichtenbox ondertussen ook al weer? En nog steeds lopen burgers (en organisaties en rechters) tegen dit soort problemen aan.

Welke problemen precies? Wat jij aanhaalt zijn namelijk geen ontwerp of design problemen.

mening: Het barst van de ontwerpfouten. Begun maar opnieuw, met een burger-vriendelijker ontwerp.

Fixst.

Dit had de overheid ook “klant”-vriendelijker op kunnen zetten.
Bv door 1 persoonlijke omgeving voor elke burger aan te maken, en alle bedrijven en organisaties daar hun facturen, brieven, en wat al niet meer in laten aanbieden. Dan hoeft de burger maar op 1 plek in te loggen en te kijken,. En heeft die burger ook maar met een inrichting te maken.
Niet zoals nu op de tig verschillende persoonlijke pagina’s. Elke organisatie en bedrijf heeft er nu wel een. En elk met een eigen loginmethode en inrichting.

Klein privacy aspect issue.
Daarnaast is de berichtenbox niet bedoelt om als portaal te dienen voor verdere gegevens uitwisseling. Bij menig portaal kan ik bijvoorbeeld veel meer informatie terug vinden, of contact zoeken of andere aanpassingen doorvoeren.
Je begrijpt ook hoe complex jouw voorgestelde IT eigenlijk is? Waarin alle overheidsinstanties moeten samen werken aan 1 systeem?

Je doet aannames, maar begrijpt niet wat de requirements van de berichtenbox waren.

Makkelijker kunnen we het voor de burger blijkbaar niet maken, wel irritanter.
De enigen die er nu baat bij hebben zijn de organisaties zelf.
Die schuiven hun verantwoordelijkheid zo van zich af.

Je moet ook wel begrijpen wat de berichtenbox precies is. Bron: Security.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12Privacy.nl